Stacja kolejowa Aerodrom

Poruszanie się po Czarnogórze

W tym wpisie chcemy opowiedzieć jak z naszej perspektywy wygląda poruszanie się po Czarnogórze transportem publicznym. Do Czarnogóry postanowiliśmy polecieć samolotem, a później skorzystać z komunikacji publicznej.

Pociągi w Czarnogórze

Kolej Czarnogóra

W Czarnogórze istnieją tylko dwie linie kolejowe, które krzyżują się w stolicy kraju. Ceny biletów są naprawdę niskie, a komfort jazdy podobny do tego, jaki mamy w Polsce. Aktualny rozkład jazdy najlepiej sprawdzić na stronie przewoźnika

Poruszanie się po Czarnogórze, a wypożyczenie auta

Zmęczeni upałem i odległościami, jakie musieliśmy w wysokich temperaturach pokonywać każdego dnia, postanowiliśmy wypożyczyć auto. Udaliśmy się do wypożyczalni w Kotorze i… niestety  na następne dostępne auto trzeba było czekać 3 dni. Chcieliśmy nawet skorzystać z przydomowych wypożyczalni samochodów, jednak, po przeczytaniu kilku ostrzeżeń w internecie, postanowiliśmy tego nie robić. Wiele tego typu wypożyczalni, oferuje wynajem auta nie posiadając do tego odpowiednich uprawnień. Zatrzymani do kontroli przez policję w takiej sytuacji z pewnością nie unikniemy mandatu. Dodatkowo trzeba pamiętać, że w Czarnogórze, jeśli zostaniemy zatrzymani do kontroli, patrol policji ma prawo nie tylko zbadać trzeźwość kierowcy, ale również pasażera.

Trasa Podgorica Port Lotniczy – Bar

Małe stołeczne lotnisko na pewno nie zrobi na nikim wrażenia. Przed budynkiem lotniska od razu w oczy rzuca się mnogość taksówek, obok których znajduje się tablica z cenami i trasami.

Zgodnie z wcześniej zaplanowaną trasą idziemy w stronę, jak nam się wtedy wydawało, stacji kolejowej. I tutaj czeka na nas pierwsza niespodzianka. Tylko wokół najbliższego terenu lotniska jest chodnik, dalej musimy iść poboczem drogi. Nie ma co liczyć na jakiekolwiek znaki informujące o tym, że zbliżamy się do stacji kolejowej. Trasa z lotniska do przystanku kolejowego zajmuje ok. 15-20 minut spacerem. Ważna wskazówka dotycząca trasy! Przed wiaduktem pod którym biegną tory, trzeba zejść z asfaltu i skręcić w niepozornie wyglądającą, polną drogę. Na końcu tej drogi widać opuszczoną budkę z napisem “AERODROM” . To przystanek 🙂

Jeśli chodzi o punktualność, to trzeba pamiętać, że rozkład jazdy pociągów/autobusów w Czarnogórze traktuje się bardziej orientacyjnie. Na trasach, na których przyszło nam się poruszać, zawsze spotykaliśmy się z niewielkimi opóźnieniami.

Z małym 15 minutowym opóźnieniem na “stacji” zatrzymuje się nowoczesny, klimatyzowany szynobus. Konduktor podchodzi do nas i nienagannym angielskim pyta dokąd jedziemy. Bilet jest bardzo tani 2€/osoba za podróż z Aerodrom Podgorica do Baru. Podróż pociągiem na wielki plus. Już samo to, że klimatyzacja działała, było bardzo miłe.  Dodatkowo trasa położona jest nad Jeziorem Szkoderskim i zza okna można podziwiać śliczne krajobrazy.

Trasa z Baru do Ulcinj

Drugiego dnia pobytu w Czarnogórze wybieramy się do położonego w odległości ok. 30 km od Baru Ulcinj. Odjeżdżamy ze stacji autobusowej „Autobuska stanica”.

Każdy z pracowników dworca sumiennie realizuje swoje zadania. Na samym początku w kasie kupujemy bilet, do którego zawsze doliczana jest dodatkowa opłata za wydanie biletu na stacji. Opłata waha się od 0.5 € do 1.5 € w zależności od dworca i trasy. Po zakupie biletu pasażerowie przechodzą do tzw. “poczekalni”. W poczekalni pracuje osoba, której zadanie polega na sprawdzeniu biletów oczekującym podróżnym i najprawdopodobniej zapamiętaniu kto i gdzie się wybiera. Kiedy właściwy autobus podjeżdża na stację otwierana jest bramka dzielącą perony od poczekalni i pasażerowie zapraszani są do właściwego autobusu. Chociaż na bilecie wskazany jest numer naszego miejsca to raczej wszyscy zajmują miejsca tak, by było im wygodnie. Oprócz kierowcy przez całą trasę jedzie z nami kontroler biletów. Już po kilku minutach jazdy spodziewajmy się ponownej kontroli biletu.

Jeśli mamy za sobą większy bagaż, musimy liczyć się z tym, że zostanie nam doliczona dodatkowa opłata za przewóz bagażu (1€- 2€). Podróż z Baru do Ulcinj trwa około 30 minut, a koszt w jedną stronę to 2.5-3€/osoba.

Trasa z Baru do Kotor

Kolejnego dnia żegnamy się z Barem i ruszamy w dalszą drogę do Kotoru. Upał nadal dawał się nam we znaki, dlatego postanowiliśmy pojechać taksówką. Koszt 40 €, ustalony z góry z taksówkarzem, który okazał się człowiekiem bardzo gadatliwym. Dużo opowiadał o ludziach, zwyczajach i miejscach, które mieliśmy okazję mijać. Trasa naprawdę piękna. Po drodze jedną z największych mijanych atrakcji był Sveti Stefan. Nasz „przewodnik” powiedział nam, że Sveti Stefan to nie Czarnogórska, a Singapurska wyspa za sprawą singapurskiego właściciela. Dowiedzieliśmy się też, że do miasta mogą wejść tylko goście restauracyjni lub hotelowi. Wstęp na plażę jest też płatny 50€, a mimo to trudno było wypatrzeć wolne miejsca.

Kolejnym mijanym przez nas kurortem turystycznym była Budva. Już przy wjeździe do miasta taksówkarz uprzedził nas, że zboczymy z trasy, bo w mieście utkniemy w korku. O Budvie usłyszeliśmy tyle, że jest to kurort, gdzie spotkać można dużo ludzi z mafii – rosyjskiej, serbskiej. Dodatkowo po zboczeniu z głównej trasy mijaliśmy wychwalany przez naszego kierowcą Aquapark.

Trasa z Kotoru do Podgoricy

Po dniach spędzonych w Kotorze jedziemy do Podgoricy na nasz ostatni nocleg. Tym razem znów wybieramy transport publiczny, a mianowicie autobus. Tutaj podobnie jak w Barze kupujemy bilet w kasie i czekamy na tzw. „poczekalni”. Opóźnienie 40 minut nie robi już na nas większego wrażenia. Po drodze kolejny raz mijamy Budvę, a później Cetynie, która nosi honorowy tytuł Stolicy Czarnogóry. Rzeczywisty czas przejazdu na tej trasie wyniósł 2.5 h.

Podgorica Dworzec Kolejowy – Podgorica Port Lotniczy

Jeśli ktoś będzie chciał się dostać z centrum miasta do lotniska najlepiej wybrać taxi. Nie ma tutaj co liczyć na jakikolwiek dojazd autobusem, zwyczajnie autobusy na tej trasie nie kursują. Można też wybrać pociąg, ale pod warunkiem, że rozkład jazdy pociągu będzie akurat dopasowany do godziny odlotu samolotu. Lecz i tu trzeba pamiętać o zapasie czasu, bo jak wiadomo rozkład jest tylko kwestią umowną.

Poruszanie się po Czarnogórze za pomocą środków komunikacji publicznej nie zalicza się do najłatwiejszych. Oczywiście jest ono możliwe. Specyficzna bałkańska mentalność oraz pozostałości starego komunistycznego ustroju są tutaj nadal widoczne. Planując podróż do/po Czarnogórze warto pomyśleć o tym, aby wybrać auto, dzięki temu będziemy bardziej niezależni.

Dodaj komentarz

  Subskrybuj  
Powiadom o